Efter successen med Wagners 'RINGEN på en aften', kaster Kammeroperaen sig i sæson 2024/25 ud i endnu et ambitiøst Wagneroperaprojekt: nemlig en kammeropsætning af Wagners opera Tannhäuser.
Som i så mange af sine vigtigste værker, har Wagner under udarbejdelsen af Tannhäuser ladet sig inspirere af forskellige tyske middelaldersagn, som han har forbundet og behandlet og givet nyt liv. Titelpersonen er splittet mellem den verdslige kærlighed (i skikkelse af ingen ringere end selve kærlighedsgudinden Venus) og den åndelige, dybere kærlighed repræsenteret af hans gamle flamme Elisabeth - et eviggyldigt dilemma så dybt som selve kærlighedsvalget. Vi møder også den religiøse forstokketheds møde med den egentlige tilgivelse, samt uegennyttig kærlighed som vejen til frelse - sidstnævnte et af Wagners tilbagevendende temaer.
Operaen er blandt de tidligste af Wagners stadig spillede, og musikken er måske den bedste kombination af den italiensk-inspirede melodik og hans gryende opgør med den traditionelle form - et harmonisk flow af gode melodier i en altomfattende storform.
Tannhäuser iscenesættes på Kammeroperaen af den internationale Wagnertenor og operainstruktør Stig Fogh Andersen, som også var instruktør på RINGEN på en aften samt på La Bohème i sidste sæson. Scenograf Catia Hauberg, som siden 2022 har skabt den ene smukke forestilling på Kammeroperaen efter den anden bl.a. La Bohème og Cavalleria Rusticana & I Pagliacci, varetager scenografi og kostumer.
På scenen har vi et hold af fremragende danske sangere heriblandt David Danholt, Trine Bastrup Møller, Morten Frank Larsen og Philippa Cold, samt en række af fremtidens stjerner. Desuden medvirker igen Skt. Olai Vokalensemble, som nu officielt er Kammeroperaens operakor.
Operaen er arrangeret for et kammerensemble bestående af strygekvartet, bas, fløjte, klarinet, trompet, horn og klaver af kapelmester Leif Greibe, som også vil varetage den musikalske ledelse.
Der afholdes den 30. marts i øvrigt en introduktion til Wagners opera Tannhäuser ved wagnersanger og instruktør Stig Fogh Andersen og kapelmester Leif Greibe.
Som i så mange af sine vigtigste værker, har Wagner under udarbejdelsen af Tannhäuser ladet sig inspirere af forskellige tyske middelaldersagn, som han har forbundet og behandlet og givet nyt liv. Titelpersonen er splittet mellem den verdslige kærlighed (i skikkelse af ingen ringere end selve kærlighedsgudinden Venus) og den åndelige, dybere kærlighed repræsenteret af hans gamle flamme Elisabeth - et eviggyldigt dilemma så dybt som selve kærlighedsvalget. Vi møder også den religiøse forstokketheds møde med den egentlige tilgivelse, samt uegennyttig kærlighed som vejen til frelse - sidstnævnte et af Wagners tilbagevendende temaer.
Operaen er blandt de tidligste af Wagners stadig spillede, og musikken er måske den bedste kombination af den italiensk-inspirede melodik og hans gryende opgør med den traditionelle form - et harmonisk flow af gode melodier i en altomfattende storform.
Tannhäuser iscenesættes på Kammeroperaen af den internationale Wagnertenor og operainstruktør Stig Fogh Andersen, som også var instruktør på RINGEN på en aften samt på La Bohème i sidste sæson. Scenograf Catia Hauberg, som siden 2022 har skabt den ene smukke forestilling på Kammeroperaen efter den anden bl.a. La Bohème og Cavalleria Rusticana & I Pagliacci, varetager scenografi og kostumer.
På scenen har vi et hold af fremragende danske sangere heriblandt David Danholt, Trine Bastrup Møller, Morten Frank Larsen og Philippa Cold, samt en række af fremtidens stjerner. Desuden medvirker igen Skt. Olai Vokalensemble, som nu officielt er Kammeroperaens operakor.
Operaen er arrangeret for et kammerensemble bestående af strygekvartet, bas, fløjte, klarinet, trompet, horn og klaver af kapelmester Leif Greibe, som også vil varetage den musikalske ledelse.
Der afholdes den 30. marts i øvrigt en introduktion til Wagners opera Tannhäuser ved wagnersanger og instruktør Stig Fogh Andersen og kapelmester Leif Greibe.