Hvordan så det moderne gennembrud ud for tidens kvindelige kunstnere? Spørgsmålet danner udgangspunktet for en udstillingen, der præsenterer næsten 100 værker af 23 kvindelige kunstnere, der debuterede på den danske kunstscene fra 1880'erne og frem.
Udstillingen fremhæver både kendte navne som Anna Ancher, Marie Krøyer, Bertha Wegmann og Agnes Slott-Møller, samt mindre kendte kunstnere som Anna Petersen, Augusta Dohlmann og Johanne Krebs. Dermed sætter vi fokus på den første generation af moderne kvinder i kunsten, også kendt som "pionergenerationen".
Disse kvinder formede ikke kun kunstens modernitet, men kæmpede også for kvindesagen, herunder valgret, bedre kunstuddannelse og udstillingsmuligheder. De ønskede lige adgang til uddannelse, politik, økonomi og sociale rettigheder.
Udstillingen og arrangementer knyttet til udstillingen inviterer besøgende til at udforske og fordybe sig i kvindernes kunstneriske arv og deres betydning for den moderne kunstscene. Vi håber, at kvinderne genfinder deres naturlige plads i fortællingen om det moderne gennembrud, for som maleren Marie Luplau så smukt udtrykte det allerede i 1893: "Kunst er Kunst, og det er ligegyldigt, om et Billede er signeret med en Mands eller en Kvindes Navn".
Udstillingen fremhæver både kendte navne som Anna Ancher, Marie Krøyer, Bertha Wegmann og Agnes Slott-Møller, samt mindre kendte kunstnere som Anna Petersen, Augusta Dohlmann og Johanne Krebs. Dermed sætter vi fokus på den første generation af moderne kvinder i kunsten, også kendt som "pionergenerationen".
Disse kvinder formede ikke kun kunstens modernitet, men kæmpede også for kvindesagen, herunder valgret, bedre kunstuddannelse og udstillingsmuligheder. De ønskede lige adgang til uddannelse, politik, økonomi og sociale rettigheder.
Udstillingen og arrangementer knyttet til udstillingen inviterer besøgende til at udforske og fordybe sig i kvindernes kunstneriske arv og deres betydning for den moderne kunstscene. Vi håber, at kvinderne genfinder deres naturlige plads i fortællingen om det moderne gennembrud, for som maleren Marie Luplau så smukt udtrykte det allerede i 1893: "Kunst er Kunst, og det er ligegyldigt, om et Billede er signeret med en Mands eller en Kvindes Navn".