Skal vi lege arkitektur? Arbejder du som pædagog, dagtilbudsleder, kultur- og udviklingskonsulent, fagambassadør eller måske formidlingsarkitekt? Kom med til gratis symposium på Dansk Arkitektur Center i København.
Book gratis billet
Kom og vær med når Dansk Arkitektur Center og Utzon Center inviterer alle med interesse for arkitektur og børns leg og læring til et inspirerende symposium. Her markerer vi afslutningen på projektet ArkitekTUR i børnehaven.
Arkitekturen er overalt omkring os: Det er de rum, vi lever i, og som påvirker vores dagligdag, vores humør og vores måde at være sammen på. Derfor er det vigtigt, at børn kan forholde sig til arkitekturen og sætte ord på deres oplevelser med rum. Allerede fra en tidlig alder leger børn arkitektur helt uden at vide det. Det gør de, når de bygger huler med tæpper og puder eller graver snirklede veje i sandkassen. Alle børn har relationer til rum.
På dette symposium deler vi erfaringer og metoder fra ArkitekTUR i børnehaven og undersøger, hvordan arkitekturpædagogik kan blive en naturlig del af dagtilbuddenes hverdag og skabe fælles oplevelser, kreativitet og sanselighed i børnenes nærområde. Gennem oplæg fra gæstetalere og input fra både pædagoger og børn ønsker vi at starte en dialog om, hvordan en legende tilgang til arkitektur kan styrke børns rumlige forståelse, nysgerrighed og bidrage til deres demokratiske dannelse og engagement i det byggede miljø.
Program:
Foto(s):
Utzon Center.
Book gratis billet
Kom og vær med når Dansk Arkitektur Center og Utzon Center inviterer alle med interesse for arkitektur og børns leg og læring til et inspirerende symposium. Her markerer vi afslutningen på projektet ArkitekTUR i børnehaven.
Arkitekturen er overalt omkring os: Det er de rum, vi lever i, og som påvirker vores dagligdag, vores humør og vores måde at være sammen på. Derfor er det vigtigt, at børn kan forholde sig til arkitekturen og sætte ord på deres oplevelser med rum. Allerede fra en tidlig alder leger børn arkitektur helt uden at vide det. Det gør de, når de bygger huler med tæpper og puder eller graver snirklede veje i sandkassen. Alle børn har relationer til rum.
På dette symposium deler vi erfaringer og metoder fra ArkitekTUR i børnehaven og undersøger, hvordan arkitekturpædagogik kan blive en naturlig del af dagtilbuddenes hverdag og skabe fælles oplevelser, kreativitet og sanselighed i børnenes nærområde. Gennem oplæg fra gæstetalere og input fra både pædagoger og børn ønsker vi at starte en dialog om, hvordan en legende tilgang til arkitektur kan styrke børns rumlige forståelse, nysgerrighed og bidrage til deres demokratiske dannelse og engagement i det byggede miljø.
Program:
- Kl. 13.00 Ankomst og registrering
- Kl. 13.15 Velkomst og rammesætning v. Dansk Arkitektur Center og Utzon Center
- Kl. 13.30 ArkitekTUR i børnehaven v. Christina Pape Hansen, Senior Projektleder for Undervisning DAC og Matilde Marling Kiib, Leg- og læringschef Utzon Center
- Kl. 13.45 Fra projekt ArkitekTUR til arkitektur i hverdagen v. leder Helle Grangaard og pædagog Pia Larsen, Børnehuset Spiloppen
- Kl. 14.05 Tænk ud af kassen der er et hav af muligheder v. Lise Sattrup, ph.d. pædagogisk udviklingskonsulent ved Skoletjenesten samt evaluator i ArkitekTUR i børnehaven
- Kl. 14.30 Kaffe og kage
- Kl. 15.00 Hands-on arkitekturworkshop v. arkitekterne Julie Dufour og Charlotte Carstensen, Tegnestuefællesskabet All About A
- Kl. 15.45 Læring med kroppen forrest v. Kjeld Fredens, hjerneforsker, læge, adj. professor og foredragsholder
- Kl. 16.10 Intermezzo
- Kl. 16.20 Sofasamtale: Dialog mellem aktører i ArkitekTUR i børnehaven samt oplægsholdere, modereret af Henrik Johnsen, pædagogisk udviklingskonsulent ved Skoletjenesten
- Kl. 17.00 Tak for i dag og et lille glas
- Kl. 17.15 Fri adgang til DACs udstillinger
Foto(s):
Utzon Center.