Dette mini-filosofikum trækker på samme ånd og tilbyder en indføring i den europæiske tænknings historie fra begyndelsen i antikkens Grækenland og frem til Oplysningstiden.
Filosofikum (eksamen philosophicum) var frem til 1971 navnet på en eksamen som alle universitetsstuderende i Danmark skulle bestå, før de kunne påbegynde specialiserede studier.
På en måde var filosofikum et slags dannelsesfag og blev på initiativ af Peder Griffenfeld indført på Københavns universitet i 1675 med det sigte, at skabe et fælles ståsted for alle.
Dette mini-filosofikum trækker på samme ånd og tilbyder over 8 undervisningsgange en indføring i den europæiske tænknings historie fra begyndelsen i antikkens Grækenland og frem til Oplysningstiden.
Underviser: Jan B. W. Pedersen, ph.d. (Dunelm), lektor, Uddannelsescenter Diakonissestiftelsen.
Undervejs kommer vi til at beskæftige os med metafysiske, etiske og erkendelsesteoretiske spørgsmål som: hvad konstituerer naturen? Er der forskel på sjæl og legeme? Er mennesket frit eller determineret? Er vi fornuftsvæsener eller i følelsernes vold og hvori består det gode, det sande og det skønne?
Filosofikum (eksamen philosophicum) var frem til 1971 navnet på en eksamen som alle universitetsstuderende i Danmark skulle bestå, før de kunne påbegynde specialiserede studier.
På en måde var filosofikum et slags dannelsesfag og blev på initiativ af Peder Griffenfeld indført på Københavns universitet i 1675 med det sigte, at skabe et fælles ståsted for alle.
Dette mini-filosofikum trækker på samme ånd og tilbyder over 8 undervisningsgange en indføring i den europæiske tænknings historie fra begyndelsen i antikkens Grækenland og frem til Oplysningstiden.
Underviser: Jan B. W. Pedersen, ph.d. (Dunelm), lektor, Uddannelsescenter Diakonissestiftelsen.
Undervejs kommer vi til at beskæftige os med metafysiske, etiske og erkendelsesteoretiske spørgsmål som: hvad konstituerer naturen? Er der forskel på sjæl og legeme? Er mennesket frit eller determineret? Er vi fornuftsvæsener eller i følelsernes vold og hvori består det gode, det sande og det skønne?