Folkemelodier smelter sammen med en rig palette af forskellige musikalske udtryk, når KLEIN inviterer til kurdisk sensommerfest i dansepavillonen.
Kurdiske folkemelodier smelter sammen med en rig palette af forskellige musikalske udtryk, når to bemærkelsesværdige kunstnere bringer deres arv til nye territorier. Mohammad Syfkhan, der nu bor i Irland, tilbyder en trancefremkaldende og elektrificeret fortolkning af syriske folkemelodier, mens den lokale singer-songwriter og saz-spiller Mizgin præsenterer sin grænseløse musik, der overskrider både sproglige og kulturelle grænser.
KLEIN afslutter deres sommersæson med denne sidste spektakulære begivenhed i dansepavillonen, præsenteret i samarbejde med den lokale promotor, og nabo til KLEIN, Final Descent.
Mohammad Syfkhan (sy/ie)
Mohammad Syfkhan's rejse fra sit krigshærede hjemland i Syrien til den pulserende kerne af den irske folkemusikscene, er en fortælling om hvordan musik kan være en forenende kraft. Født midt i kaosset af konflikt fandt Syfkhan trøst i sit hjemlands sange og meloder - de hjemsøgende toner af traditionel syrisk musik, som væver historier om modstandskraft og håb.
I 2015, midt under den syriske borgerkrig, traf Syfkhan den vanskelige beslutning om at forlade sit hjem, og søge mod tryghed, langt hjemmefra. Da han landede på Irlands kyster, et land kendt for sin rige musikalske arv, oplevede han hvordan den sørgmodighed, som karakteriserer iriske folkesange harmonerede med både hans egen tragiske skæbne og de mørkere sider af kurdiske sange.
Det var med sin Oud - et traditionelt mellemøstligt instrument - og en setliste med traditionelle Mellemøstlige og Nordafrikanske sange, han fandt sit ståsted på den iriske musikscene, da han begyndte at forene de komplekse skalaer fra syrisk musik med den livlige og fremdrivende rytmik irlands traditionelle dansemusik.
Syfkhan's musik er en bro mellem verdener, en fusion af kulturer der taler til både smerten ved fordrivelse og glæden ved nye begyndelser. Hans optrædener transcenderer publikum til fjerne lande, samtidig med at de forankres i musikkens universelle sprog og skaber et grænseløst udtryk som belyser at forskellige verdenskulturerer kan være forankret i et fælles ønske om at mødes i glæde, dans og ekstase.
Foruden sit musikalske virke er Syfkhan flygtningeaktivist, og bruger sin musik til at skabe opmærksomhed og støtte til dem, der, ligesom ham selv, er blevet tvunget til at flygte fra deres hjem. Gennem workshops, begvågenhed og samarbejder sigter han mod at hjælpe sine medflygtninge til at finde helbredelse og styrke i musikken.
For Mohammad Syfkhan er musik mere end blot toner på et ark og elektronik i en højtaler - det er et forbindende kraftfelt, et middel til at opbygge forståelse på tværs af kulturer og et håbslys for en verden der har brug for harmoni. Mens han fortsætter med at bjergtage publikum med sine fortryllende optrædener, minder hans rejse os om musikkens transformative kraft til at transcendere grænser og forene hjerter.
"Syfkhan takes his domestic influences and fuses them with music from beyond those regions, from North African folk rhythms to Turkish psychedelia. It's a glorious alembic not bound by borders, where Mohammad himself brings a cultivated exuberance to his playing that belies his vintage."
The Quietus
"His bouzouki playing, all coiling melodies, gliding shreds and emotional drive, is obviously a crucial component. So it fits that the first sounds to speak out from the grooves are the poised trills from Syfkhan's buzuq, tempting you into the swirling uplift"
Backseat Mafia
"No one would be left sitting to this."
Klof Mag
Mizgin (dk/sy)
Mizgins koncerter er intense og unikke oplevelser. Akkompagneret af Ahmad Mirweis Fedai (tabla), Senad Shabani (violin), Enis Ahmed (tambourah) og Anders Honoré (saxofon), skaber hun en dialog med publikum og udforsker sit repertoire på nye og uforudsigelige måder. Hendes musik, som er forankret i kurdisk folketradition, blander sig harmonisk med Anders' jazzsaxofon, Mirweis' indiske rytmer, Enis' Balkan-melodier og Senads Roma-linjer, hvilket skaber en varm og mangefacetteret akustisk oplevelse.
Mizgins univers er lige dele kærligt og konfronterende, med en søgen efter kærlighed, frihed og uafhængighed. Musik har været en uadskillelig del af hendes liv siden barndommen, selv efter hun blev ramt af polio i en alder af to. Mens hendes søskende gik i skole, fordybede hun sig i kurdiske og tyrkiske melodier og lærte i hemmelighed at spille saz. Efter at have opnået anerkendelse for sin stemme ved bryllupper, fulgte hun sin egen musikalske vej, hvilket førte hende først til Istanbul og senere til København.
Nu er Mizgin en fremtrædende figur på den danske og nordiske musikscene, kendt for sin stærke, varme stemme, intense optrædener og dedikation. Når hun synger på kurdisk, arabisk, tyrkisk og dansk, overskrider hendes vokal sproglige og kulturelle grænser og giver genlyd af liv og følsomhed. Velkommen til Mizgins fortryllende og fængslende musikalske univers!
Lederen af Copenhagen Songwriter's Festival, Brett Perkins, skrev følgende:
"In August 2012, Mizgin and her band performed at their first entirely Western festival, Copenhagen Songwriter's Festival. The concert went down a storm with the audience, and one critic wrote: "Didn't understand one word - and yet I did. Her voice is fairytales and longing - unbelieveable beauty and necessity. The trio, top notch playing. What a wonderful surprise, but this is what a festival can do: Present unknown names to you, that will make a lasting impression. Since the musical codes are very different, I dont follow Middle East music in general. But Mizgin is different: She is like rock n roll, communicating to everybody".
Kurdiske folkemelodier smelter sammen med en rig palette af forskellige musikalske udtryk, når to bemærkelsesværdige kunstnere bringer deres arv til nye territorier. Mohammad Syfkhan, der nu bor i Irland, tilbyder en trancefremkaldende og elektrificeret fortolkning af syriske folkemelodier, mens den lokale singer-songwriter og saz-spiller Mizgin præsenterer sin grænseløse musik, der overskrider både sproglige og kulturelle grænser.
KLEIN afslutter deres sommersæson med denne sidste spektakulære begivenhed i dansepavillonen, præsenteret i samarbejde med den lokale promotor, og nabo til KLEIN, Final Descent.
Mohammad Syfkhan (sy/ie)
Mohammad Syfkhan's rejse fra sit krigshærede hjemland i Syrien til den pulserende kerne af den irske folkemusikscene, er en fortælling om hvordan musik kan være en forenende kraft. Født midt i kaosset af konflikt fandt Syfkhan trøst i sit hjemlands sange og meloder - de hjemsøgende toner af traditionel syrisk musik, som væver historier om modstandskraft og håb.
I 2015, midt under den syriske borgerkrig, traf Syfkhan den vanskelige beslutning om at forlade sit hjem, og søge mod tryghed, langt hjemmefra. Da han landede på Irlands kyster, et land kendt for sin rige musikalske arv, oplevede han hvordan den sørgmodighed, som karakteriserer iriske folkesange harmonerede med både hans egen tragiske skæbne og de mørkere sider af kurdiske sange.
Det var med sin Oud - et traditionelt mellemøstligt instrument - og en setliste med traditionelle Mellemøstlige og Nordafrikanske sange, han fandt sit ståsted på den iriske musikscene, da han begyndte at forene de komplekse skalaer fra syrisk musik med den livlige og fremdrivende rytmik irlands traditionelle dansemusik.
Syfkhan's musik er en bro mellem verdener, en fusion af kulturer der taler til både smerten ved fordrivelse og glæden ved nye begyndelser. Hans optrædener transcenderer publikum til fjerne lande, samtidig med at de forankres i musikkens universelle sprog og skaber et grænseløst udtryk som belyser at forskellige verdenskulturerer kan være forankret i et fælles ønske om at mødes i glæde, dans og ekstase.
Foruden sit musikalske virke er Syfkhan flygtningeaktivist, og bruger sin musik til at skabe opmærksomhed og støtte til dem, der, ligesom ham selv, er blevet tvunget til at flygte fra deres hjem. Gennem workshops, begvågenhed og samarbejder sigter han mod at hjælpe sine medflygtninge til at finde helbredelse og styrke i musikken.
For Mohammad Syfkhan er musik mere end blot toner på et ark og elektronik i en højtaler - det er et forbindende kraftfelt, et middel til at opbygge forståelse på tværs af kulturer og et håbslys for en verden der har brug for harmoni. Mens han fortsætter med at bjergtage publikum med sine fortryllende optrædener, minder hans rejse os om musikkens transformative kraft til at transcendere grænser og forene hjerter.
"Syfkhan takes his domestic influences and fuses them with music from beyond those regions, from North African folk rhythms to Turkish psychedelia. It's a glorious alembic not bound by borders, where Mohammad himself brings a cultivated exuberance to his playing that belies his vintage."
The Quietus
"His bouzouki playing, all coiling melodies, gliding shreds and emotional drive, is obviously a crucial component. So it fits that the first sounds to speak out from the grooves are the poised trills from Syfkhan's buzuq, tempting you into the swirling uplift"
Backseat Mafia
"No one would be left sitting to this."
Klof Mag
Mizgin (dk/sy)
Mizgins koncerter er intense og unikke oplevelser. Akkompagneret af Ahmad Mirweis Fedai (tabla), Senad Shabani (violin), Enis Ahmed (tambourah) og Anders Honoré (saxofon), skaber hun en dialog med publikum og udforsker sit repertoire på nye og uforudsigelige måder. Hendes musik, som er forankret i kurdisk folketradition, blander sig harmonisk med Anders' jazzsaxofon, Mirweis' indiske rytmer, Enis' Balkan-melodier og Senads Roma-linjer, hvilket skaber en varm og mangefacetteret akustisk oplevelse.
Mizgins univers er lige dele kærligt og konfronterende, med en søgen efter kærlighed, frihed og uafhængighed. Musik har været en uadskillelig del af hendes liv siden barndommen, selv efter hun blev ramt af polio i en alder af to. Mens hendes søskende gik i skole, fordybede hun sig i kurdiske og tyrkiske melodier og lærte i hemmelighed at spille saz. Efter at have opnået anerkendelse for sin stemme ved bryllupper, fulgte hun sin egen musikalske vej, hvilket førte hende først til Istanbul og senere til København.
Nu er Mizgin en fremtrædende figur på den danske og nordiske musikscene, kendt for sin stærke, varme stemme, intense optrædener og dedikation. Når hun synger på kurdisk, arabisk, tyrkisk og dansk, overskrider hendes vokal sproglige og kulturelle grænser og giver genlyd af liv og følsomhed. Velkommen til Mizgins fortryllende og fængslende musikalske univers!
Lederen af Copenhagen Songwriter's Festival, Brett Perkins, skrev følgende:
"In August 2012, Mizgin and her band performed at their first entirely Western festival, Copenhagen Songwriter's Festival. The concert went down a storm with the audience, and one critic wrote: "Didn't understand one word - and yet I did. Her voice is fairytales and longing - unbelieveable beauty and necessity. The trio, top notch playing. What a wonderful surprise, but this is what a festival can do: Present unknown names to you, that will make a lasting impression. Since the musical codes are very different, I dont follow Middle East music in general. But Mizgin is different: She is like rock n roll, communicating to everybody".