Jazznæs præsenterer: ellen andersson. nb. husk du kan købe partoutbillet til hele festivalen jazznæs i gjethuset 12. 15.september 2024.
Den svenske, prisvindende Ellen Andersson kommer med et nyt album til Gjethuset - en tribute til Bill Evans og Monica Zetterlund! Efter succesdebuten "I'll Be Seeing You" (2016) der blev belønnet med priserne "Årets nye navn" af Sveriges Radio P2 og "Gyllene Skivan" for årets bedste jazzudgivelse var forventningerne til Ellen Andersson høje - men da "You Should Have Told Me" (2020) udkom midt i en stormende pandemi blev hun mødt af lyriske kritikere og et hengivent publikum i hele Norden. "Jag häpnar, och hisnar. En av de bästa svenska jazzskivor jag hört." skrev Johan Norberg i Tidningen Vi, samtidig med at Jan Gradvall i DI Weekend konstaterede at "så længe der er kunstnere som Ellen Andersson vil svensk jazz også kunne klare næste generationsskifte". Med en Grammy-nominering og Monica Zetterlund-prisen i bagagen tager hun nu på turné med musik fra sit nye album - en farverig, dynamisk og inderlig hyldest til den legendariske pianist Bill Evans, deriblandt samarbejdet med Monica Zetterlund. Ellen Andersson er blevet beskrevet som to stemmer i en - den unge, nysgerrige og den ældre, erfarne - et menneske med en sjælden kunstnerisk dybde. Her til efteråret lader hun det danske koncertpublikum møde hende sammen med nogle af Danmarks mest prominente jazzmusikere - pianisten Heine Hansen, trommeslageren Andreas Svendsen og bassisten Thomas Fonnesbæk. Ligesom i mødet mellem Bill Evans og Monica Zetterlund er det nye album præget af mødet mellem to sound fra hver side af Atlanten. Svenske tekster møder amerikanske toner, engelske tekster møder disen over Øresund og 5th Avenue væves sammen med de värmlandske skove. Ellen Andersson bevæger sig ubesværet mellem det intime og storslåede, og publikum kan forvente sig en helt unik og fængslende koncertoplevelse, fyldt med musikalsk integritet, dybde og personlighed. Ellen Andersson - Sang. Heine Hansen - Piano. Thomas Fonnesbæk - Bas. Andreas Svendsen - Trommer.
Den svenske, prisvindende Ellen Andersson kommer med et nyt album til Gjethuset - en tribute til Bill Evans og Monica Zetterlund! Efter succesdebuten "I'll Be Seeing You" (2016) der blev belønnet med priserne "Årets nye navn" af Sveriges Radio P2 og "Gyllene Skivan" for årets bedste jazzudgivelse var forventningerne til Ellen Andersson høje - men da "You Should Have Told Me" (2020) udkom midt i en stormende pandemi blev hun mødt af lyriske kritikere og et hengivent publikum i hele Norden. "Jag häpnar, och hisnar. En av de bästa svenska jazzskivor jag hört." skrev Johan Norberg i Tidningen Vi, samtidig med at Jan Gradvall i DI Weekend konstaterede at "så længe der er kunstnere som Ellen Andersson vil svensk jazz også kunne klare næste generationsskifte". Med en Grammy-nominering og Monica Zetterlund-prisen i bagagen tager hun nu på turné med musik fra sit nye album - en farverig, dynamisk og inderlig hyldest til den legendariske pianist Bill Evans, deriblandt samarbejdet med Monica Zetterlund. Ellen Andersson er blevet beskrevet som to stemmer i en - den unge, nysgerrige og den ældre, erfarne - et menneske med en sjælden kunstnerisk dybde. Her til efteråret lader hun det danske koncertpublikum møde hende sammen med nogle af Danmarks mest prominente jazzmusikere - pianisten Heine Hansen, trommeslageren Andreas Svendsen og bassisten Thomas Fonnesbæk. Ligesom i mødet mellem Bill Evans og Monica Zetterlund er det nye album præget af mødet mellem to sound fra hver side af Atlanten. Svenske tekster møder amerikanske toner, engelske tekster møder disen over Øresund og 5th Avenue væves sammen med de värmlandske skove. Ellen Andersson bevæger sig ubesværet mellem det intime og storslåede, og publikum kan forvente sig en helt unik og fængslende koncertoplevelse, fyldt med musikalsk integritet, dybde og personlighed. Ellen Andersson - Sang. Heine Hansen - Piano. Thomas Fonnesbæk - Bas. Andreas Svendsen - Trommer.