Two amazing composers and experimentalists utilizing extended techniques and electronics to expand the sonic capabilities of their instruments: France-based Lebanese oud player and musicologist Youmna Saba, and danish/iranian cellist rosyán.
Youmna Saba (lb/fr)
Youmna Saba, født i Beirut i 1984, er en alsidig musiker, komponist og forsker med en kandidatgrad i musikvidenskab fra Antonine University i Libanon. Hendes nuværende forskning fokuserer på forbindelsen mellem elektroakustisk musik og det arabisk sprog i dets vokale form. Hendes undersøgelser afspejles i en række projekter, der spænder fra nærværende soloprojekt, diverse samarbejder og filmmusik til elektroakustiske eksperimenter og lydkunst.
Med sin fortryllende vokal og sjælefuld poesi akkompagnerer Saba oud'en, som er udstyret med en unik digital udvidelse, som hun udviklede som en del af sit forskningsarbejde. Denne tilføjelse anvender integreret syntetiseret elektronik, der forstærker de subtile haptiske vibrationer på oud'ens gribebræt og dens skjulte resonanser, som ofte går ubemærket hen af det menneskelige øre. Denne teknik kan opleves i sin fulde kraft på hendes seneste album "Wishah" fra 2023, hvor de skærende strenge og det knirkende gribebræt smelter sammen i sange som "Ba'oud", mens dybe, underjordiske toner buldrer i "Al khayal", alt sammen underbygget af Sabas klare, nærværende stemme. Musikken er elektroakustisk i sin sandeste forstand og fremstår som et symbiotisk samspil mellem det syntetiske og det dybt menneskelige.
Med inspiration fra den lange tradition for instrumentbygning bringer Saba en ny tilgang, der kybernetisk tæmmer oud'en for at udforske nye soniske muligheder. Ouden taler på samme måde som hun gør - den fremstår i hendes musik som en æterisk figur med et væld af presserende emner at udforske, og den udstråler en uhyggelig følelse af handlekraft og udtryk.
rosyán (dk/ir)
rosyán er den dansk-iranske komponist-, cellist- og lydkunstner Rosanna Lorenzens soloprojekt. Med celloen i hovedrollen udforsker hun instrumentet og dets muligheder både akustisk og gennem elektronisk manipulation, hvilket resulterer i nye, uforudsigelige lydmønstre fra skrøbelige passager til rå og massive - ofte kombineret med feltoptagelser, både ubehandlede og bearbejdede. I sin lyd bevæger hun sig mellem atmosfæriske lydlandskaber og rytmiske strukturer, konstant balancerende mellem improvisation og forudbestemt form.
"Ved at bruge instrumentet og lydene fra vores omgivelser eksperimenterer jeg med, hvad den elektroniske og akustiske verden kan tilbyde, og skubber grænserne på en måde, der udfordrer vores forventninger," forklarer hun.
Hun arbejder og samarbejder på tværs af genrer med andre musikere og visuelle kunstnere. Hun har optrådt i forskelligartede miljøer, lige fra Lydbrøndene på Frederiksberg og bassvibrerende gulve til domer i Berlin, sovekoncerter og en audiovisuel opførelse i en 18 meter høj olietank i Sverige med 25 sekunders rumklang. Hun har også optrådt i Københavns Domkirke, på SPOT Festival, SPOR Festival og i DR Koncertsalen.
Koncerten er en del af Copenhagen World Music Festival 2024.
Youmna Saba (lb/fr)
Youmna Saba, født i Beirut i 1984, er en alsidig musiker, komponist og forsker med en kandidatgrad i musikvidenskab fra Antonine University i Libanon. Hendes nuværende forskning fokuserer på forbindelsen mellem elektroakustisk musik og det arabisk sprog i dets vokale form. Hendes undersøgelser afspejles i en række projekter, der spænder fra nærværende soloprojekt, diverse samarbejder og filmmusik til elektroakustiske eksperimenter og lydkunst.
Med sin fortryllende vokal og sjælefuld poesi akkompagnerer Saba oud'en, som er udstyret med en unik digital udvidelse, som hun udviklede som en del af sit forskningsarbejde. Denne tilføjelse anvender integreret syntetiseret elektronik, der forstærker de subtile haptiske vibrationer på oud'ens gribebræt og dens skjulte resonanser, som ofte går ubemærket hen af det menneskelige øre. Denne teknik kan opleves i sin fulde kraft på hendes seneste album "Wishah" fra 2023, hvor de skærende strenge og det knirkende gribebræt smelter sammen i sange som "Ba'oud", mens dybe, underjordiske toner buldrer i "Al khayal", alt sammen underbygget af Sabas klare, nærværende stemme. Musikken er elektroakustisk i sin sandeste forstand og fremstår som et symbiotisk samspil mellem det syntetiske og det dybt menneskelige.
Med inspiration fra den lange tradition for instrumentbygning bringer Saba en ny tilgang, der kybernetisk tæmmer oud'en for at udforske nye soniske muligheder. Ouden taler på samme måde som hun gør - den fremstår i hendes musik som en æterisk figur med et væld af presserende emner at udforske, og den udstråler en uhyggelig følelse af handlekraft og udtryk.
rosyán (dk/ir)
rosyán er den dansk-iranske komponist-, cellist- og lydkunstner Rosanna Lorenzens soloprojekt. Med celloen i hovedrollen udforsker hun instrumentet og dets muligheder både akustisk og gennem elektronisk manipulation, hvilket resulterer i nye, uforudsigelige lydmønstre fra skrøbelige passager til rå og massive - ofte kombineret med feltoptagelser, både ubehandlede og bearbejdede. I sin lyd bevæger hun sig mellem atmosfæriske lydlandskaber og rytmiske strukturer, konstant balancerende mellem improvisation og forudbestemt form.
"Ved at bruge instrumentet og lydene fra vores omgivelser eksperimenterer jeg med, hvad den elektroniske og akustiske verden kan tilbyde, og skubber grænserne på en måde, der udfordrer vores forventninger," forklarer hun.
Hun arbejder og samarbejder på tværs af genrer med andre musikere og visuelle kunstnere. Hun har optrådt i forskelligartede miljøer, lige fra Lydbrøndene på Frederiksberg og bassvibrerende gulve til domer i Berlin, sovekoncerter og en audiovisuel opførelse i en 18 meter høj olietank i Sverige med 25 sekunders rumklang. Hun har også optrådt i Københavns Domkirke, på SPOT Festival, SPOR Festival og i DR Koncertsalen.
Koncerten er en del af Copenhagen World Music Festival 2024.