Heavy sheets of blissful noise meet bleak, medieval-inspired drone-folk. Two composers, each with their own take on dark, dreamlike soundscapes, from Mats Erlandsson's monolithic drones to Petra Hermanova's gothic, gloomy folk. Expect chills, goosebumps a.
Petra Hermanova (cz)
Petra Hermanova er sanger, komponist og musiker, hvis kunstneriske udtryk tager udgangspunkt i det 150 år gamle instrument autoharpe. Den Berlin-baserede kunstner udgav sin solodebut "In Death's Eyes" i oktober 2023 på pladeselskabet Unguarded. Over ni numre, der bevæger sig mellem sang og kraftigt forvrængede droner, bruger Hermanova autoharpe, stemme og pibeorgel med teknikker inspireret af både folkelige og kirkelige traditioner. Hun udforsker de åndelige og jordiske dimensioner af ødelæggende tab og sorg.
I en disciplineret udfoldelse af skønhed, smerte og dyb musikalsk indsigt leverer Hermanova et bemærkelsesværdigt album, der inkluderer en fremragende præstation af den anerkendte organist Denny Wilke, der spiller på Ladegast-orgelet i Merseburg-katedralen. Albummet er blevet nomineret til tre forskellige priser, herunder den tjekkiske Grammy, og præsenteres i øjeblikket på moderne musikfestivaler som Lunchmeat, CTM og Elevate, samt som en del af SHAPE+ platformen for innovativ musik.
Hun har tidligere turneret internationalt med projekter, der inkluderer omfattende lyd- og billedsamarbejder med Jon Eirik Boska, samt med sit anmelderroste band Fiordmoss.
Mats Erlandsson (se)
Mats Erlandsson er en komponist og musiker med en stærk tilknytning til elektronisk musik. Han fokuserer primært på at skabe og udføre værker, der udforsker kontrapunktiske processer, intonation, forholdet mellem tekstur og spektral information samt forlængede varigheder.
Erlandsson arbejder hovedsageligt selvstændigt med faste medier, live-elektronik, generativ musik og lydinstallationer, men han samarbejder også med andre kunstnere og forfattere såsom Yair Elazar Glotman, Maria W Horn og Erik Berg, samt institutioner som Ställbergs Gruva i Bergslagen.
Hans musik er blevet opført i Sverige og internationalt på festivaler som Présences Électronique arrangeret af Ina/GRM, CTM/Transmediale, Sonica Festival, Maerzmusik, Norbergfestival, Intonal, Flussi Festival, Eufonics og Sound of Stockholm. Han har også optrådt på scener som Café OTO, GRM, Audiorama, Mayhem, ACUD og Fylkingen.
Hans værker er blevet udgivet af pladeselskaber som Posh Isolation, Miasmah Recordings, Portals Editions, 130701, Vaagner Archives, Hallow Ground og XKatedral.
Udover sine kunstneriske aktiviteter arbejder han som studietekniker hos EMS Elektronmusikstudion i Stockholm og som lydleder for indspilninger og fremførelser af samtidskunstmusik.
Petra Hermanova (cz)
Petra Hermanova er sanger, komponist og musiker, hvis kunstneriske udtryk tager udgangspunkt i det 150 år gamle instrument autoharpe. Den Berlin-baserede kunstner udgav sin solodebut "In Death's Eyes" i oktober 2023 på pladeselskabet Unguarded. Over ni numre, der bevæger sig mellem sang og kraftigt forvrængede droner, bruger Hermanova autoharpe, stemme og pibeorgel med teknikker inspireret af både folkelige og kirkelige traditioner. Hun udforsker de åndelige og jordiske dimensioner af ødelæggende tab og sorg.
I en disciplineret udfoldelse af skønhed, smerte og dyb musikalsk indsigt leverer Hermanova et bemærkelsesværdigt album, der inkluderer en fremragende præstation af den anerkendte organist Denny Wilke, der spiller på Ladegast-orgelet i Merseburg-katedralen. Albummet er blevet nomineret til tre forskellige priser, herunder den tjekkiske Grammy, og præsenteres i øjeblikket på moderne musikfestivaler som Lunchmeat, CTM og Elevate, samt som en del af SHAPE+ platformen for innovativ musik.
Hun har tidligere turneret internationalt med projekter, der inkluderer omfattende lyd- og billedsamarbejder med Jon Eirik Boska, samt med sit anmelderroste band Fiordmoss.
Mats Erlandsson (se)
Mats Erlandsson er en komponist og musiker med en stærk tilknytning til elektronisk musik. Han fokuserer primært på at skabe og udføre værker, der udforsker kontrapunktiske processer, intonation, forholdet mellem tekstur og spektral information samt forlængede varigheder.
Erlandsson arbejder hovedsageligt selvstændigt med faste medier, live-elektronik, generativ musik og lydinstallationer, men han samarbejder også med andre kunstnere og forfattere såsom Yair Elazar Glotman, Maria W Horn og Erik Berg, samt institutioner som Ställbergs Gruva i Bergslagen.
Hans musik er blevet opført i Sverige og internationalt på festivaler som Présences Électronique arrangeret af Ina/GRM, CTM/Transmediale, Sonica Festival, Maerzmusik, Norbergfestival, Intonal, Flussi Festival, Eufonics og Sound of Stockholm. Han har også optrådt på scener som Café OTO, GRM, Audiorama, Mayhem, ACUD og Fylkingen.
Hans værker er blevet udgivet af pladeselskaber som Posh Isolation, Miasmah Recordings, Portals Editions, 130701, Vaagner Archives, Hallow Ground og XKatedral.
Udover sine kunstneriske aktiviteter arbejder han som studietekniker hos EMS Elektronmusikstudion i Stockholm og som lydleder for indspilninger og fremførelser af samtidskunstmusik.