Kend dig selv
Af Rasmus Elbæk Rysgaard  tir. 5. feb. 2012

Hvad er det, der gør, at nogle kommer igennem over for fonde og sponsorer, mens andre ikke gør? Og hvad er det, der gør, at nogle har fremdrift i deres processer og relationer, mens andre står i stampe?

Det handler ikke kun om at de, der er gode til deres fag eller kunst, er dem, der til sidst ender med at stå med succesen. Det handler (også!) om noget andet.

En del af os tilhører en generation, der er blevet tudet ørene fulde af, at vi "bare" skulle realisere vores drømme og os selv - og vores udfordring har vel ofte været, at vi ikke var klar over, hvem vi så var: Hvem og hvad det lige var, som skulle realiseres.

På samme måde er det med projekter. Og det er faktisk vanskeligere her. For de involverer som oftest flere personer, som interagerer - og så kører bussen: Hurtigere end man tror, begynder tingene at leve deres eget liv. "Vi kan vist ikke skrive X i ansøgningen, for så kan det være, at Y bliver sur." "Her plejer vi at gribe tingene an på den og den måde." "X kunne godt tænke sig, at vi holdt lidt igen med Y, når vi beskriver os selv." Og så videre.

Der dannes en kultur. Det kan være rigtig godt - man skal bare have in mente, at sådan nogle som bekendt spiser strategi til morgenmad.

apollon tApollon-tempelt i Delfi havde årtusindets tweet over indgangen: "Kend dig selv," stod der. Tyg på den. Det er ikke for sjov. Det er det, det gælder om, når vi laver projekter.

Kan du beskrive dit projekt på tre linjer? Kan du nøjes med én? Har du med andre ord tjek på din kernehistorie? Den historie, der kort og præcist fortæller dig, hvad du laver og hvorfor?

Hvis du har, vil du opdage, at kernehistorien har sin egen logik. Historien er dit udgangspunkt for at kommunikere, navigere og fundraise. Den fortæller dig, hvem der er dine oplagte partnere, hvad dit næste skridt skal være og om der er overenstemmelse mellem den kultur, du/I har udviklet, og det som I fortæller hinanden, er formålet med, at I findes.

Det er kernehistorien, der danner udgangspunkt for din dialog med bevillingsgivere og sponsorer. Og det er matchet mellem historien og donorer, der gør udslaget.

Lyder det - lidt for - lovende? Den er god nok. Du skal "blot" turde lytte. Til dig selv, dit projekt - og ikke mindst til de mennesker, du er i dialog med.

Start evt. med at læse på emnet, f.eks. her: http://www.cifs.dk/scripts/artikel.asp?id=711&lng=1