Crowdfunding
Af Kjeld Roesgaard  25. apr. 2013

En mulighed for dit projekt?

En af de nyere trends indenfor fundraising til kulturprojekter er crowdfunding, hvor man udbyder sit projekt på en online platform og giver folk mulighed for at støtte det mod forskellige belønninger. Især i USA er det blevet brugt med succes, men også herhjemme kommer der flere og flere eksempler på crowdfundede projekter. I dansk perspektiv er to af de vigtige crowdfundingplatforme Kickstarter og Booomerang.

Kickstarter og Amanda Palmer

Kickstarter er amerikansk og væsentlig større end danske Booomerang. Siden starten i 2009 er der samlet penge til over 39000 små og store projekter og et af de kendte eksempler er Amanda Palmer & The Grand Theft Orchestra som samlede $1,192,793 ind til nyt album, art-book og turné. 24.883 personer gav fra 1 til 10.000 $ mod forskellige belønninger som fx digital download af musikken (1$) eller VIP party event med bandet (300$). Se projektet her. Amanda Palmer har også fortalt om projektet på TED talk:

Booomerang

Booomerang giver måske større synlighed og mere mening for de fleste danske projekter. Der er cirka 60.000 projektsidevisninger pr. md. og der kommer cirka 500 nye funders til pr. md. fortæller Michael Eis, som er manden bag Booomerang.

”Crowdfunding er i sin start herhjemme og vi får aldrig et projekt til 10 mio. USD herhjemme, til det er forskellen på det amerikanske og danske crowdfunding marked for stort. Jeg er dog ikke i tvivl om, at niveauet i løbet af 2013 vil stige, og at vi i slutningen af 2013 vil se et nyt niveau for hvad der kan lade sig gøre at crowdfunde i Danmark,” siger Michael Eis.

Hårdt arbejde

Det er ikke alle projekter som lykkes med at skaffe penge via crowdfunding. Michael Eis ser tit projekter, som han fra starten er sikker på vil lykkes

”Det kan ses på den grad af arbejde der er lagt i projektet når det oprettes. Sammenholdt med det netværk folkene bag, allerede har inden start, kan give en god indikation om succesmulighederne. En ting er sikkert. Crowdfunding er hårdt arbejde. Men en af sidegevinsterne kan være muligheden for at mødes omkring en fælles interesse i 'det virkelig liv'. Det er allerede set en del gange. Så nye forbindelser IRL er en positiv sidegevinst ved crowdfunding. ”

Nøgler til succes

Ifølge Michael Eis er præsentationsvideoen og incitamenter en af nøglerne til succes med Crowdfunding.

”Videoen skal være så ærlig som muligt. Crowdfunding er et spørgsmål om tillid, og den tillid kan skabes via videoen. Så ærlighed, gennemsigtighed og en sober gennemgang af ideen med projekter, gør udslaget. Tilsæt lidt humor - og videoen er godt på vej. Incitamenterne skal vise, at man som projektindehaver er villig til at sige 'tak for hjælpen' og ikke er karrig med at give noget tilbage. Der er stadigvæk et skær af 'byttehandel' over det at crowdfunde - husk på langt den største del af det beløb der skal crowdfundes, kommer fra folk der ikke aner hvem projektindehaveren er. Så incitamenterne er med til at 'sælge' projektet.”

Crowdfunding og anden funding

Mange søger naturligvis også midler fra andre fonde, og det sker også, at folk betaler beløb ind til egne projekter for at vække interesse for dem. Ligesom gademusikanter selv smider et par mønter i hatten

”Det ses over hele verden. Og kan tolkes som, at projektindehaveren tror så meget på sit projekt, at han eller hun, udover selve projektet er villig til også at bruge sine egne penge. Og det manglede da bare, når nu man beder andre om det også. Langt de fleste kommer dog igennem uden denne form for selvstøtte,” siger Michael Eis.

Tidligere på året skrev forfatteren Andrea Hejlskov om forskellen mellem crowdfunding og almindelig fundraising:

“I forbindelse med forårets store satsning (jeg vil gerne kunne leve af det her) sendte jeg ansøgning til Statens Kunstråd. Skal jeg sammenligne de to måder at søge finanser på synes jeg egentlig at crowdfunding principielt er federe- fordi det er demokratisk og det er direkte kontakt mellem forfatter og læser men jeg må indrømme at jeg synes det er NEMMERE at søge Statens Kunstråd. Hvad angår sandsynligheden for at få midler fra de to forskellige måder at søge på så tror jeg det står rimelig fifty/fifty lige nu. Det er en usikker og halsløs gerning at søge midler!”

Med til historien hører, at hun senere faktisk fik de 50.000,- ind hun søgte om til skrivearbejdet. Se projektet her og et blogindlæg om projektet her 

Andrea Hejlskov har også skrevet om mere samfundsmæssige og filosofiske aspekter ved crowdfunding her