Af Pernille Wahlgren | tir. 26. feb. 2013 |
I forbindelse med sponsorsamarbejder kigger mange virksomheder efter lige præcis det, der kan give opmærksomhed og passer godt til deres brand - gerne på en uventet måde.
Møbelgiganten Fritz Hansen har en fast strategi om at indgå i spændende partnerskaber, der tager afsæt i produkternes DNA som mere brugskunst end møbler.
Dette sker bl.a. via et samarbejde med Jamie Olivers Foundation med henblik på at rejse penge til tv-kokken Jamie Olivers arbejde, der blandt andet går ud på at trække vanskeligt stillede unge ind i job på restauranter. se video om projektet her.
"Fritz Hansens møbler er andet og mere end en stol eller et bord. De er mere brugskunst, og vores samarbejde med kunstnere retter fokus på produkternes særlige karakter," siger marketingdirektør Christoffer Back og fortsætter:
"Når vi samarbejder med fx Jamie Oliver, så får vi kommunikeret, at møblerne er andet og mere end blot noget man kan sætte sig i eller ved. Vi får også både bunker af omtale og kontakt med de helt rigtige personer, der er meningsdannere inden for arkitektur og indretning."
Her får begge parter stor glæde af hinanden: Jamie Oliver får penge til sine udsatte unge og Fritz Hansen får unik eksponering og skabt interesse blandt de rigtige meningsdannere.
Da Arne Jacobsens stol "Ægget" havde 50 års jubilæum fejrede Fritz Hansen det med et samarbejde med kunstneren Tal R, hvor stolen blev sendt rundt i verden for at skabe opmærksomhed om jubilæet. Læs mere om projektet her.
Fritz Hansen fik med dette samarbejde stor opmærksomhed - ikke bare i Danmark men i hele den verden de gerne vil ud til...
"Der er hermed tale om hel unik reklame", udtaler Christoffer Back "En eksponering der ville være helt umulig at finansiere og skabe på andre måder".
Og som jeg tidligere har skrevet om, ja, så gør det jo heller ikke noget, at det er personer fra Kongehuset der er ambassadører for projektet, og som åbner udstillingen...
Læs også om
Nephew og Audi i interessant partnerskab...
Her forleden hørte jeg et interessant oplæg fra Audis salgsdirektør, der fortalte om Audis spændende samarbejde med rockbandet Nephew. Audis incitament for at indgå i partnerskabet er, at de gerne vil have fat i en yngre målgruppe - så de også har nogen at sælge biler til de kommende 20 år. Gaffa beskriver hvilke brands, der er forlovet med hvilke bands på linket her:
Brands & bands – Der er ingen skam i at sælge ud
Jeg kan varmt anbefale artiklen "Fra cowboy til jakkesæt - Strategiske kulturpartnerskaber" af Sebastian G. Christensen, der i mange år har arbejdet med oplevelser og sponsorater. Han mener, at alt for få kulturproducenter vælger at arbejde strategisk med deres sponsorater og partnerskaber og alt for mange kulturproducenter mangler en klar og basal forståelse af de logikker, rationaler og konkrete behov, som virksomheder opererer efter. Og jeg kan kun give ham ret. Læs hele artiklen på kommunikationsforum på linket her